Online Misbruik
Online Misbruik
Waar geld omgaat op het internet is er wel 1 iemand die hier een kans ziet tot misbruik. Na de oude spam mails van vroeger die er slordig en vol met spelfouten zaten worden de dieven steeds slimmer. Het is dus aan ons en de organisaties die nageaapt worden om jouw als klant hier zo goed mogelijk voor te lichten. De bank ABN AMRO en het SIDN (beheerder van .nl) hebben hier nog een nader onderzoek op losgelaten en de resultaten en tips even vermeld. De volgende punten gaan we behandelen.Mails en phishing pogingen worden steeds professioneler
Zoals vermeld worden de mails en telefoontjes die gepleegd worden steeds professioneler en daardoor ook geloofwaardiger. Waar eerst naar een enorme adreslijst een SPAM Mail naar werd verzonden met de hoop dat er een paar mensen erin trapten wordt er nu veel gerichter gewerkt.
Misbruik van interne bedrijfsmail
Sinds de laatste maanden is er ook een nieuwe vorm ontstaan, namelijk het verzenden van wat lijkt op bedrijfsmail. Er wordt dan het mail adres van de CEO nagebootst en verzonden naar een werknemer om even een bedrag over te maken. Voor vragen wordt je dan doorgezet naar een advocatenkantoor wat ze ingestudeerd hebben. Allemaal nep natuurlijk, maar je kan er zo inluizen. Wat dit helemaal verraderlijk maakt is dat ze ook verwezen naar persoonlijke weetjes binnen de mail. Zo gebruiken ze verwijzingen naar het uiterlijk van de CEO of namen van collega’s.De schade die op deze manier wordt opgelopen wordt ook niet verzekerd door de verzekeraar. Je staat dus als bedrijf machteloos wanneer je hier de dupe van wordt.
Nepnieuws en Social media
Nepnieuws kan vaak opgepikt worden op Social media en verspreiden als een lopend vuurtje. Veel mensen geloven namelijk te snel een nieuwsbron zonder de feiten te checken. Dit zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld een soortgelijke domeinnaam kan worden gekocht en nieuws hierover verspreid kan worden. Zo ontstond het gerucht dat Twitter verkocht zou worden 31 biljoen.Wat doet MijnWebShopPartner.nl aan dit soort zaken?
We zijn proactief bezig om onze klanten te benaderen wanneer er misbruik wordt gemaakt van diensten en dit zo snel mogelijk de kop in te drukken. Ook maken we gebruik van een uitgebreide kennisbank met vrijwel elke stap over administratieve vragen uitgelicht aan de hand van screenshots. Wanneer je vragen hebt over een factuur dan kan je altijd even een ticket aanmaken via het klantenpanel of een online chat starten.