Offline vs Online marketing Gevecht of Samenwerking
In de wereld van marketing en ondernemingen zijn er een hoop verschillende meningen, studies en ervaringen van ondernemers. Niet iedere onderneming of organisatie is gelijk gemaakt, maar de mening dat er of Offline Marketing gedaan moet worden, of online marketing is vaak de verkeerde opvatting. Een samenwerking tussen deze twee vormen van marketing kan namelijk naadloos bestaan. Laten we een kijkje nemen in welke voorbeelden er onderling een bedrijf aangeprezen kan worden.
Marketing en vooral offline marketing bestaat al sinds de eerste handelaar wat wou gaan verkopen, de technieken en manieren zijn dus al vaak ouder. Met Digitale marketing kan er echter meer bijgehouden en geoptimaliseerd worden dan ooit. Er kunnen binnen milliseconden A B testen worden uitgevoerd en geheel bijgehouden worden hoe een klant de website binnenkwam. Tot hoe hij het voor elkaar kreeg om de aankoop te maken. Met offline marketing wordt daardoor vaak nog steeds eerst gestuurd naar een website, puur en alleen om dit verder bij te kunnen houden hoe dit gegaan is. Laten we in dit artikel kijken hoe offline en online marketing met elkaar samen kunnen werken voor jouw onderneming of bedrijf.
Offline marketing
Offline marketing valt een hoop onder, dit kan een reclame zijn of advertentie in een krant, tv, billboard of woord op mond. Het ouderwetse flyeren kan hier ook voor worden aangezien, net als een hoop andere methodes. Het doel van een offline reclame is vaak om mensen naar een fysieke locatie of winkel te krijgen, te bellen met een aangegeven telefoonnummer of anderzijds contact op te nemen. Elk medium heeft hier zoon zijn bronnen en verschillende prijzen voor. Wil je het zo simpel mogelijk doen? Plak dan je auto onder de promotiestickers en rijd het land door. Echter zal er maar een klein percentage zijn wat kans op slagen heeft. Het doel met zowel offline als online marketing is om jouw doelgroep te vinden en op een aansluitende manier advertenties te serveren.
Online marketing
Online marketing kan ervoor zorgen dat er verkeer wordt gedreven naar je website, waar vervolgens een conversie kan plaatsvinden. Een conversie kis een gewenste actie en kan van alles zijn. Van het invullen van een contact formulier, tot het kopen van een product via een webwinkel. Die conversies zijn zelf natuurlijk in te stellen en bij allemaal los bij te houden via statistieken software zoals Google Analytics.
Online marketing heeft ook een groot voordeel dat dit geheel automatisch kan werken en geoptimaliseerd kan worden. Adverteren via Google Ads gaat geheel automatisch indien gewenst en optimaliseert zichzelf naar jouw wensen. Een keer instellen en de rest loopt vanzelf. Mits natuurlijk de rekeningen voor de advertenties betaald worden. Dit maakt het een makkelijke instap voor velen partijen die net opstarten.
De samenwerking tussen de twee
De samenwerking tussen de twee vormen van marketing kan niet meer los van elkaar gezien worden, offline marketing en online marketing maken tegenwoordig een geheel uit. De gehele ervaring van een klant is daarom bijzonder belangrijk om in beeld te hebben en zo goed mogelijk proberen in de goede banen te begeleiden. De samenwerking tussen online en fysieke winkels is bijvoorbeeld ontzettend belangrijk geworden voor velen. Waar de een de ander aan kan vullen. Een fysieke winkel zal vaak niet alles in het magazijn hebben liggen. Maar dit kan wel opgevangen worden in de webshop.
Probeer dus ook in jouw onderneming de twee kanalen samen te implementeren en af te stemmen, mocht je hier nog nadere hulp bij nodig hebben dan kan je altijd contact met ons opnemen. MijnWebdesignPartner.nl helpt je graag verder met het online gedeelte van de marketing. En kan je ook bij de offline vraagstukken verder begeleiden. MijnPartnerGroep.nl kan bij elke stap van een onderneming wat voor je betekenen! Neem nu vrijblijvend contact met ons op om ook te kijken wat we voor jouw kunnen betekenen.